Kyststien mellom Villajoyosa og Benidorm

Det er mange turstier rundt Villajoyosa, og en av våre favoritter går langs kysten til Benidorm.

Turen starter på strandpromenaden i Villajoyosa. Kommer du hit med bil, er det en stor parkeringsplass ved stranda, og et parkeringshus under strandpromenaden.

Du følger den flotte strandpromenaden helt til den slutter. I enden er det en steintrapp som går opp til venstre, ta denne. Når du er kommet til topps, holder du til høyre, helt inntil bygningen som ligger der. Følg grusveien videre.

Ta denne til topps, smyg deg deretter langs bygningen til høyre.
På venstre side av grusveien har har du denne utsikten.

Snart kommer du til en rad med høye boligblokker, og stien fortsetter mellom disse og havet.

Vakker utsikt

Omtrent halvveis kommer du til en campingplass (mange steintrapper ned) med en restaurant. I høysesongen er det en pop-up restaurant på stranden med overraskende god mat. Stranden heter Cala de Torres, og er startstedet for en rekke løp- og sykkelkonkurranser.

I helgene er stranda full av spanske storfamilier som spiser både lunsj og middag i skyggen av trærne. Det er langgrunt og fint å bade her, og som regel litt mindre folk enn på bystranda i Villajoyosa og Cala de Finestrat.

På toppen av steintrappa. Cala de Torres ligger der nede.

Turen forsetter videre langs strandpromenaden før du krysser en bro og stien knekker oppover mot venstre. Dette er det bratteste partiet på hele turen. Fortvil ikke – det er ikke så langt. Fra toppen følger du kyststi-skiltene, og er sjelden mer enn femti meter fra Middelhavet.

Langs stien finner du mange ulike planter og trær som trives i dette klimaet, som villrosmarin og mandeltrær. Men det aller viktigste er den fantastiske utsikten utover Middelhavet. Her ser du virkelig langt, og i takt med dette senker virkelig skuldrene seg.

Elsker denne stien.

Du går høyt og luftig og bare noen meter fra Middelhavet. På varme sommerdager er det deilig å kjenne den lille vinden du som regel møter her. Det går stier på kryss og tvers, og turen kan utvides til å bli mye lenger enn de 8 kilometerne den er hvis du går strake veien. Terrenget er variert og kupert, og stiene er fine.

Det er mange viker og små strender langt der nede, og noen av dem kommer du til bare med båt. Andre er det lett å ta seg ned til, blant annet en nudiststrand. Ikke bli overrasket om det plutselig dukker opp en naken fyr fra sitt skjulested bak et tre.

Etterhvert dukker de første skyskraperne opp. Det er mange av dem. Benidorm er rett forut. For å si det med en eneste gang, jeg synes ikke byen er spesielt pen. Andre elsker den.

Når du kommer ned fra kyststien, lander du på Cala de Finestrat, en liten strand hvor det i høysesong alltid er mye folk. Her finner du mange restauranter og barer, og på lørdager er det stort marked her. Herfra går det busser, og det er en taxiholdeplass i enden av stranda. Ønsker du å ta taxi tilbake til Villajoyosa koster det 10-15 euro. Du kan også ta trikken, som går mellom Benidorm og Alicante. Se et eget blogginnlegg om trikken her. Det tar 20-25 minutter å gå opp til stasjonen, på veien kommer du til Centro Commercial de Finestrat, et digert shoppingsenter hvor det også er bowling, kino, restauranter og lekeplasser. Et fint sted å besøke ved dårlig vær.

Cala de Finestrat

For å komme til Benidorm må du altså fortsette litt til. Gå langs strandpromenaden så langt du kommer, og ta veien som går opp til venstre. På toppen vil du se Benidorm i all sin «prakt». Det skal sies at selv om jeg ikke har så mye pent å si om det arkitektoniske Benidorm, er strendene helt fantastiske. Strandpromenaden likeså. Og byen kan by på drøssevis av gode restauranter, barer og butikker.